onsdag 15. desember 2010

Digital kompetanse i læreplaner

Å kunne bruke digitale verktøy i programområde for overflateteknikk inneber å bruke slike verktøy i samband med planlegging, produksjon, dokumentasjon, kvalitetssikring og kommunikasjon. Det inneber òg bruk av digitale verktøy til måling, berekning, teikning og biletbehandling.

Kompetansemål Bransjelære:
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne.....
  • lese og bruke relevante teikningar og beskrivingar
  • bruke digitale verktøy til å hente inn informasjon, kommunisere og kvalitetssikre eige arbeid
Hvordan kan dette gjennomføres på best mulig måte?

Planlegging: PC brukes til å lage beskrivelser og framdriftsplaner
Produksjon: Timelister og logger føres på PC
Dokumentasjon: Tekniske datablader, FDV- og Sikkerhetsdatablader lastes ned fra leverandør og evt brennes ut på CD for kunden. Evnt bilder og kommentarer kan også lastes opp til Blir.no som dokumentasjon for elevens vurdering.
Kvalitetssikring: Underlagsskjemaer og kontrollskjemaer føres på PC og arkiveres, sjekking av RF, temp etc
Kommunikasjon: Bruk av mail, IP-telefoni, chatteprogrammer, mobiltelefon; eventuelt opprette en nettside/blogg/Facebook for prosjektet
Måling: Bruk av digitale måleapparater
Beregninger: Bruk av digitale apparater til å bearbeide data fra målinger
Tegning: Bruk av digitale tegneprogrammer, f.eks. Archicad for å forstå tegningsunderlag
Bildebehandling: Bruke digitalt kamera/mobiltelefon til å dokumentere et prosjekt. Kan også bruke digitale fargesettingsprogrammer

De målene som har vist seg mest utfordrende å jobbe mot, er planlegging, dokumentasjon og kvalitetssikring. Dette kan være relatert til at en del elever har lite kompetanse på å utarbeide nødvendige skjemaer. Kanskje burde gruppen samarbeide om å lage en enhetlig mal alle kan bruke? Uansett mener jeg det bør kreves at alt av oppgaver, rapporter etc skal leveres digitalt.
Å benytte mobiltelefoner til dokumentasjon/bilder/film bør være greit. Alle elevene har mobil med seg, og de vet hvordan de bruker den.
Digitale måleapparater forutsetter at skolen har økonomi til å kjøpe dette, og det er ikke alltid tilfelle. De er uansett mye mere effektive enn å løpe rundt med en tommestokk.
Digitale tegneprogrammer kan være kompliserte og tidkrevende å lære. Det vil derfor sannsyligvis bare være en enkel, grunnleggende innføring eleven får på skolen. Man må jo strengt tatt ikke ha digitale tegninger for å lære seg tegningsforståelse.

1 kommentar:

  1. Virker som du prøver å dra inn IKT så mye som mulig i din undervisning. Er nok lurt at alt av rapporter og oppgaver leveres digitalt. Dette sparer også en god del jobb i forhold til dokumentasjon for din del.
    It's learning har et godt system for oppgaveinnlevering og vurderingsboka :)

    SvarSlett