mandag 13. desember 2010

Facebook, Spotify, MSN og liten konsentrasjon i timene

Som sikkert en del andre lærere har opplevd, har noen elever vanskeligheter med å unngå bruk av ymse sosiale nettsteder i timene. På vår skole har vi en ganske streng regulering av dette, men reglene ignoreres. Det gjør ikke saken bedre at en stortingspolitiker uttaler at "dette må elevene avgjøre selv". Skal vi som lærere bare akseptere dette og bruke energien på de som vil lære noe, eller skal vi fortsette med å gi anmerkninger etc? En ting er elever som kan multitaske i timene og kan gjøre "både/og", men dessverre ser dette ut til å gjelde et mindretall. Hva gjør vi?

1 kommentar:

  1. Jeg sleit med problemet før. Nå løser jeg det ved å overse det. Dvs jeg kjører reine forelesningstimer som veksler med veiledningstimer. I veildeningstimene jobber de med fagoppgaver definert av meg på periodeplanen. Jeg henter aldri inn ferdige spørsmålsstillinger som de kan finne svar på på nettet. Alt forelesningsstoffet mitt SKAL være som ppt eller i anna presentasjonsverktøy. Det danner utgangspunktet for oppgavene. Elevene oppdager (de fleste) at det lønner seg å følge med på forelesningene, og de dyktigste venner seg til å notere på PC. Etter at jeg begynte å jobbe sånn, har jeg fått langt mer produktive og aktive elever. Da kan de godt ha FB lagt ned i timen, for min del.

    SvarSlett