tirsdag 21. desember 2010

Lokalt arbeid med læreplaner

På skolen hvor jeg arbeider, la vi ned mye tid i lokal tilpasning av læreplanene i Kunnskapsløftet. Vi var også "høringsskole" for departementet. I Bransjelære (Overflateteknikk) er det digitale kompetansemålet formulert slik:
"Eleven skal kunne bruke digitale verktøy til å hente inn informasjon, kommunisere og kvalitetssikre eige arbeid"
Vurderingskriteriene er som følger:
Lav grad av kompetanse:  Eleven har grunnleggende kunnskap om bruk av digitale verktøy
Middels grad av kompetanse:  Eleven kan benytte digitale verktøy til å innhente relevant/nødvendig informasjon
Høy grad av kompetanse: Eleven kan benytte digitale verktøy til å innhente relevant/nødvendig informasjon, utføre beregninger samt lage enkle kvalitetssikringsskjemaer og beskrivelser

Vi har også et læreplanmål i PTF, formulert slik: Eleven skal kunne bruke digitale verktøy til oppmåling, informasjonsinnhenting, kommunikasjon og dokumentasjon
Vurderingskriteriene er som følger:
Lav grad av kompetanse: Eleven kan bruke digitale hjelpemidler til å hente informasjon, kommunisere og utforme skjemaer, men med betydelige feil og mangler
Middels grad av kompetanse: Eleven kan bruke digitale hjelpemidler til å hente informasjon, kommunisere og utforme skjemaer, med mindre feil og mangler
Høy grad av kompetanse:  Eleven kan bruke digitale hjelpemidler til å hente informasjon, kommunisere og utforme skjemaer, med ubetydelige feil og mangler

Et argument som ofte brukes av lærere og andre som ikke er tilhengere av bruk av PC i undervisningen, er "man kan ikke slå inn en spiker med en PC, vet du". Rent praktisk kan man jo kanskje det, ihvertfall med en laptop.
Men jeg tror man da har litt manglende forståelse for hvordan verden har forandret seg. Hvis våre kommende håndverkere en dag vil starte eget firma, eller ha en administrativ funksjon i et firma, må de ha digital kompetanse. Det dreier seg om bruk av kalkulasjonsprogrammer, tegneprogrammer, regnskapsprogrammer og så videre. Når de begynner i lære, må de kunne bruke PC til å føre opplæringsbøker og ukelister. Det store spørsmålet blir jo da hvordan en lærer uten særlig digital kompetanse kan lære opp elevene? Det virker på meg som om ikke alle lærere har tatt inn over seg at digital kompetanse er likestilt med det å kunne lese, skrive og regne i Kunnskapsløftet. Så lenge våre arbeidsgivere ikke stiller spesifikke krav til oss lærere om hva vi må kunne digitalt, tror jeg en del elever går ut fra skolene med mindre kunnskaper enn det de burde ha hatt. Hva kan man så gjøre med dette? Det er en annen debatt som jeg ikke skal komme inn på i dette innlegget.

4 kommentarer:

  1. For øvrig var klokken 12:27 da jeg skrev innlegget, ikke 03:27 :P

    SvarSlett
  2. Grunnen til at jeg valgte å fortsette som rektor til 2007, var nettopp ønsket om å få gjennomført produksjonen av lokalt tilpassa læreplaner ved NUVS. For meg er de sentrale pedagogiske virkemidler for den enkelte skolen. Jeg har vært spesielt imponert av det arbeidet som har blitt gjort på Åssiden. Det ligger mye god tenking til grunn for dem, og slikt arbeid forplanter seg med en grunnleggende felles forståelse i skolen. Men det må være et viktig prinsipp at vi reviderer disse planene etterhvert, og til det trenger vi en aktiv skoleledelse. Som grasrotlærer er jeg opptatt av de fire K-ene i arbeidet mitt: Kreativitet, Konsistens, Kontinuitet og Konsekvens. Det samme burde ledere på alle nivå være opptatt av, men jeg må innrømme at jeg opplever noen brister der.

    SvarSlett
  3. Det virker som skolen din har tatt digital kompetanse på alvor, og det er viktig at flere og flere lærere åpner øynene også.

    SvarSlett
  4. Interessant innlegg. For det første er det flott at skolen har tatt digital komepanse på alvor og dåkker har arbeidet en del med utviklingen av lokale læreplaner.
    Ja.... tenk, at selv snekkere og andre hånverkere må ha digital kompetanse.. Da e det på tida at lærere begynner å bruke IKT i undervisningen.

    SvarSlett