fredag 21. januar 2011

Karakterfast?

Så er vi halvveis i skoleåret, og det er tid for vurdering/karaktersetting. I forbindelse med dette kan det dukke opp dilemmaer som man må finne løsninger på. Ofte er disse knyttet til hvordan man vurderer elever, og om man klarer å være rettferdig. I utgangspunktet tror jeg ikke noen lærere ønsker å stryke elever i noen fag. Man må da vurdere: "Hvis jeg gir denne eleven 2 i faget når 1 egentlig er fortjent,  betyr ikke det da at jeg må heve karakteren på alle de andre ett hakk". Hvilke konsekvenser vil dette få videre? Hva når de kommer ut i lære/jobb, og det viser seg at de har fått bedre karakter enn fortjent? Etter min mening må derfor en karakter være grunnlagt i reell vurdering av elevens kunnskaper, og så for det heller stå sin prøve om noen stryker. Uansett kan man da si at elevene har fått de karakterene de har gjort seg fortjent til. Selvfølgelig har man da i elevsamtaler begrunnet ovenfor elevene hvorfor de får de karakterene de får, og hva de må gjøre for eventuelt å forbedre dem.
Spørsmålet blir vel kanskje heller om elevene har forstått budskapet?

2 kommentarer:

  1. Jeg opplever det sånn at dette dilemmaet har blitt mindre nå som vi har blitt mye mer bevisste på å beskrive kompetansekrav og -nivå. Når vi i tillegg jobber med vurderingskriterier knytta til ulike arbeidsformer, blir det mye enklere enn før å forklare eleven hvorfor han/hun faktisk stryker i faget. For da gir vi også elevene kunnskap om hva de faktisk må prestere for å ha de nødvendige ferdighetene for å prestere videre, i skolen, i lære, i yrke.

    SvarSlett
  2. Ja, helt enig med deg, Ola. Men jeg forstår at det er vanskelig å stryke en elev, man vil jo gjerne at alle står...

    SvarSlett